خطرات پس از جراحی ارتوپدی چیست؟

امتیاز کاربران

نگرانی های یک جراح ارتوپد را، پس از انجام جراحی میتوان به صورت خلاصه چنین بیان کرد:

1- عفونت زخم جراحی

2- جوش نخوردن استخوان و ترمیم نشدن زخم

3- عوارض بیحرکتی از جمله :

- لخته شدن خون در ورید های عمقی اندام تحتانی /ترومبوز عروق عمقی / (DVT)

- ضعف عضلات

- محدودیت حرکت مفصل ها

- جمع شدن بافت ریه ها (آتلکتازی) و عفونت ریه

وبسایت تخصصی اطلاعات پزشکی

علائم و مراقبت های عفونت محل عمل جراحی چیست؟

امتیاز کاربران

با وجود تمام مراقبت های انجام شده در جراحی های ارتوپدی ، حدود یک درصد از جراحی ها به عارضه عفونت دچار میشود .

مراقبت های اولیه شامل رعایت اصول استریلیته در اتاق عمل، کاهش زمان عمل جراحی در حد ممکن، " احترام به بافت نرم" ، آنتی بیوتیک و غیره است.

پس از ترخیص به نکات زیر توجه کنید :

1 - داروهای آنتی بیوتیک را در صورت تجویز ، دقیق مصرف کنید.

2 - پانسمان ترجیحا توسط یک نفر انجام شود ( معمولا روزانه و یا یک روز در میان ). مهمترین نکته انجام پانسمان ، چک کردن زخم است.

3 - در صورت بروز قرمزی ، تورم غیر طبیعی و جدید ، ترشح بد بو یا غلیظ یا زرد رنگ ، سریعا با پزشکتان مشورت کنید.

4 - در دوره ترمیم زخم و شکستگی سیگار نکشید. سیگار شدیدا مانع ترمیم میشود. سایر دخانیات هم احتمالا همین اثر را دارند.

5 - در صورت ابتلا به دیابت ، در دوره ترمیم زخم و شکستگی ، قندتان را دقیق کنترل کنید.

6 - ویتامین C به اندازه کافی مصرف کنید. ( قرص ویتامین C ، میوه جات و سبزیجات و ...)

نکات مراقبت از گچ و آتل چیست ؟

امتیاز کاربران

در صورتی که برای شما یا فرزندتان گچ گیری شده به نکات زیر توجه کنید :

1 - خطر بالقوه گچ گیری ، آسیب رسیدن به عروق و اعصاب اندام بدنبال ایجاد تورم در انذام و تحت فشار قرار گرفتن داخل گچ است . مورد شدید آن "سندرم کمپارتمان" است که در آن فشار روی عروق منجر به نرسیدن خون یه اندام و از بین رفتن عضلات و اعصاب اندام می شود. این خطر در روز های اول پس از گچ گیری بیشتر است. به همین دلیل ، معمولا در روز های اول به جای گچ ، آتل گرفته میشود. شما چگونه میتوانید متوجه خطر شوید ؟

- درد شدید که با شدت آسیب تناسب ندارد و با مسکن آرام نمی شود.

- تغییر رنگ شدید انگشتان

- عدم توانایی حرکت انگشتان. اگر انگشتان راحت حرکت کنند ، خیالتان تقریبا راحت باشد.

- اگر دیگری انگشت را حرکت دهد ، بسیار دردناک است.

- بیحس شدن شدید انگشتان

در صورتی که علائم فوق ایجاد شد ، درمان باید به صورت اورژانسی و طی کمتر از 6 ساعت ، توسط پزشکتان انجام شود. درمان معمولا باز کردن تمام لایه های گچ و پنبه و پانسمان زیر آن است.

2 - برای جلوگیری از تورم در زیر گچ ، اندام را حدود بیست سانت بالاتر از سطح قلب قرار دهید. این مسئله در چند روز اول اهمیت بیشتری دارد.

3 - گچ وآتل را تمیز وخشک نگه دارید. خیس شدن باعث بو گرفتن، تحریک و خارش پوست و آلودگی زخم میشود. در داروخانه های ایران وسیله ای به نام " پاس باند " وجود دارد که شامل یک کیسه و یک حلقه لاستیک برای پوشاندن محل زخم ، پانسمان ، گچ و آتل است.

چه مقدار فعالیت مجاز و لازم است ؟

امتیاز کاربران

یکی از تغییراتی که در رویکرد درمانی در سال های اخیر ،در درمان بیماران دچار شکستگی ایجاد شده است ،تمایل به راه اندازی سریعتر بیماران و شروع حرکت اندام ها است. فواید زیر را میتوان در نظر داشت :

- حرکت موجب کاهش احتمال لخته شدن خون در اندام ها می شود (ترومبوز وریدهای عمقی)

- از محدودیت حرکت مفاصل و آسیب غضروف ها جلوگیری می شود

- جوش خوردن استخوان ها با تحریک ناشی از حرکت عضلات تسریع می شود

- عضلات ضعیف نمی شود

- روحیه بیمار بهتر می شود

پس توصیه می شود ،با در نظر گرفتن دقیق محدودیتی که جراح برای فعالیت در نظر می گیرد ،حرکت عضلات و مفاصل و اندام ها ،هر چه بیشتر انجام شود. توصیه می شود در صورت امکان مجموعه زمان هایی که بیمار در طی روز راه می رود ،حداقل نیم ساعت باشد. (مثلا شش تا پنج دقیقه)

کاربران

ورود